Tresors del Palau

La guitarra

L’escola de guitarra espanyola és representada per un conjunt molt interessant d’edicions locals i estrangeres, així com d’escrits didàctics.

Fantasía para guitarra de Bassols

En la primera part del segle XIX la guitarra viu a Catalunya un moment de gran eufòria. Els seus intèrprets més destacats s’encarreguen de fornir un repertori prominent i alguns d’ells arriben a obtenir un ressò internacional sense gaires precedents.

A la BOC es conserva un important fons de guitarra que prové, entre d’altres, de la biblioteca musical de Josep Ferrer i Apel·les Mestres. Aquest exemplar únic de la 2ª Fantasía para guitarra sola de Bonaventura Bassols (Figueres, 1812; Tortosa, 1868) és possiblement l’única obra publicada a Espanya del guitarrista. L’obra porta una dedicatòria a Narcís Inglada i consta de: Introducción (Largo-Andante con expresión), Tema (Andante) i Tres variaciones. Com és característic d’aquest gènere, l’escriptura és molt virtuosística.

Hi ha poques dades biogràfiques del compositor. Se sap que va fer molts concerts a Barcelona, sobretot en l’àmbit privat dels salons de l’aristocràcia. Entre les seves aparicions públiques, cal destacar la participació en el concert de benvinguda ofert per la Sociedad Filarmónica (Bassols n’era director del cor) a Franz Liszt, quan aquest va ser a Barcelona (1845). També va tocar a duo amb dos famosos guitarristes de gira a la ciutat: l’italià Luigi Legnani i Trinidad Huerta. Com a intèrpret emprava la tècnica de tocar amb les ungles.

Reconegut professor de guitarra, actiu des de la dècada de 1840 fins que es va exiliar a Xile per raons polítiques (1854), va tenir com a alumnes més destacats el seu germà Narcís, el crític musical Pau Piferrer, Josep Viñas, Jaume Bosch i Josep Costa.

Buenaventura Bassols. 2ª Fantasia para guitarra sola. [s.l.: s.n., 187-?]. Música impresa, 8 p. (24 cm)