Les cançons de Nadal de Joan Tomàs

Llicència CC
Liliana Tomàs
10 de novembre de 2025
joan tomàs

Joan Tomàs i Parés  (Barcelona 1896-1967)

Va ser deixeble directe dels mestres Lluís Millet i Pagès i Francesc Pujol i Pons, i fidel als seus ideals pedagògics, musicals i patriòtics, els va divulgar i promoure en tota la seva trajectòria professional.
Va estar vinculat tota la vida a l’Orfeó Català i al Palau de la Música Catalana: director del cor de nois (1919-1966), mestre de l’Escola Coral (1920-1966) i sotsdirector (1946-1966).

També fou mestre a moltes escoles, com l’Escola Catalana Mossèn Cinto, Escola del Mar, Escola del Bosc, Grup Escolar Baixeras, Grup Escolar Pere Vila, Escoles Blanquerna, Escoles Ribas de Rubí o Jesuïtes de Sarrià-Sant Ignasi.

Igualment, va ser director del Chor Infantil Mossèn Cinto, Escola Choral de Terrassa, Capella de Música del Centre Sant Lluís Gonzaga, Orfeó Centre Social de Betlem, Schola Cantorum del Seminari Conciliar de Barcelona, Orfeó L’Avenç d’Esplugues de Llobregat i Orfeó Castellarenc, entre d’altres.

Des de molt jove transcrivia amb tota fidelitat les melodies que sentia. Tenia l’oïda absoluta, tret que el va convertir en un dels folkloristes més importants en la història de la nostra cultura popular catalana, ja que va arribar a recollir més de deu mil tonades de cançons, danses i músiques instrumentals pels pobles de parla catalana. És l’únic músic folklorista que va treballar per a l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya des del primer dia fins a l’últim, per a la qual va fer vint-i-tres missions de recerca.

Joan Tomàs va escriure un centenar de composicions pròpies i unes cent trenta harmonitzacions de cançons populars recollides per ell mateix. Moltes de les seves obres van ser interpretades per l’Orfeó Català i pels altres cors i orfeons que dirigia. La seva música té personalitat pròpia, subjectiva, amb connotacions clarament catalanes, vinculades a l’arrel tradicional.

Fragment de l’escrit Les cançons populars nadalenques de Joan Tomàs (Barcelona, 16-XII-1964)

 La cançonística popular nadalenca és ben extensa a Catalunya. Hom n’ha publicat un nombre força respectable de col·leccions. Els que ja no som joves recordem aquells llibrets d’escasses pàgines, il·lustrats amb un candorós boix a la coberta, que venien els ceguets per pocs cèntims, amb els textos de les cançons més conegudes per cantar davant el pessebre. Més endavant, han anat sortint altres volums amb força més tonades que aquells primitius llibrets, que s’han publicat amb música i lletra. Les tonades nadalenques també han tingut un capítol important en les col·leccions de cançons populars catalanes de tota mena que han anat veient la llum més ençà.

Nosaltres, que hem recorregut bona part de Catalunya anant a la recerca de la nostra cançó popular, podem constatar que el poble nostre estima de debò les cançons nadalenques, perquè les canta i les viu cada any per aquestes diades. A tot arreu on hem estat n’havem trobat poques o moltes. Si totes les que tenim transcrites les juntéssim, en faríem un volum que sobrepassaria qualsevol dels més copiosos que s’han publicat.

Quin encís!, quina candorositat!, quina corprenedora senzillesa, la de les nostres inefables cançons de Nadal!, i, també, quina diversitat de temes, dintre una mateixa unitat, tracten els inconeguts poetes populars: la Mare de Déu i sant Josep, els Reis d’Orient, els pastors, les bèsties, les cançons seriades, les destinades als infants... I què en podem dir dels músics “inventors” de les melodies? Fixeu-vos com cada una d’elles està estretament lligada al seu text, com aquest músic rústec ha sapigut idear aquestes belles tonades i com el poble les ha assimilat i les ha transformat, moltes vegades, en petites obres d’art, i ha creat aquest tresor de variants que constitueixen la fesomia musical del poble nostre.

Recordeu la superba melodia d’El cant dels ocells (tan genialment harmonitzada pel mestre Lluís Millet), de la qual Stravinsky digué que és la cançó popular més ben estructurada i més emotiva que havia sentit, i El desembre congelat, amb tanta elegància en els seus dibuixos melòdics; el tendríssim Noi de la Mare, del qual mossèn Cinto va fer aquella poesia que tan superbament glosà musicalment el mestre Nicolau, i la candorosa cançó de La pastora, i el joiós i tabolaire Fum, fum, fum i tantes i tantes d’altres...

“Casa que pessebre fa, no li falta mai el pa”, diu el refrany. Tampoc li manca aquell entusiasme ni aquella il·lusió que enlairen l’esperit i encomanen una espurna d’alegria al viure dels temps nostres, tan eixorc, tan eixarreït. Però cal que (si més no en aquestes festivitats) ens tornem tots plegats senzills de cor i de pensa, com els infants i com els pastors de Betlem, i que cantem davant l’infant del pessebre (encara que algú les intenti bandejar) les nostres incomparables, úniques, cançons ancestrals, que són les d’abans, les d’ara i les de sempre.