Missa de difunts del cardenal Benet de Sala

Llicència CC
24 de juny de 2024
Document del mes

Missa de difunts del cardenal Benet de SalaAutor: Francesc Valls (1671-1747)
1715

 Entre els nostres fons de partitures manuscrites, conservem un nombre important d’obres d’un dels màxims exponents de la música barroca a Catalunya: Francesc Valls i Galan (1671-1747), mestre de capella de l’església parroquial de Mataró, de la catedral de Girona, de la capella de Santa Maria del Mar i de la catedral de Barcelona.

Valls és considerat un compositor clau en la música catalana de l’època, tant pel lloc on exercia (la catedral de Barcelona) com pel coneixement que tingué dels nous corrents musicals de França, Itàlia i Alemanya. Al CEDOC es conserven una trentena d’obres seves, però també en podem trobar arreu dels arxius de Catalunya: Biblioteca de Catalunya, arxius de Montserrat, Canet de Mar, Cervera, Tarragona, Vilafranca del Penedès i Manresa, aspecte que denota la importància que tingué entre el repertori interpretat durant el segle XVIII.

S’ha d’assenyalar que durant el seu mestratge a la catedral de Barcelona, va coincidir amb la presència de l’arxiduc Carles d’Àustria a la Ciutat Comtal, el qual va constituir la seva pròpia capella de música amb el napolità Giuseppe Porsile al capdavant. Això afavorí l’actuació i col·laboració entre les dues capelles. El contacte de Valls amb la música napolitana va influir la seva pròpia obra i la dels seus deixebles, fet que va aportar una modernització del llenguatge artístic de l’època.

L’obra que podeu veure aquí és una Missa de difunts dedicada al cardenal Benet de Sala. El cardenal va jurar fidelitat al nou proclamat rei de la corona hispànica, el duc d’Anjou, amb el nom de Felip V. Molt aviat esclatà la Guerra de Successió i una part dels bisbes, entre ells Benet de Sala, canviaren de fidelitat i la van mostrar al pretendent arxiduc Carles. Per aquest motiu Felip V considerava que Benet de Sala era un “perjur” i li manifestà un odi extrem. Amb motiu d’aquestes desavinences polítiques, Sala va restar exiliat la resta de la seva vida, primer a la presó de França, després a Avinyó i finalment a Roma. Després de la seva mort, a la catedral de Barcelona tan sols se li feu un funeral com a bisbe, en què va es cantar aquesta obra.

El proper 24 de juliol, en el concert de l’Orquestra del Miracle, la soprano Alexandra Nowakowski i Juan de la Rubia com a director i a l’orgue, interpretaran una de les obres de Francesc Valls, Motet per la Pasqua de l’Esperit Sant: Emitte spiritum tuum, juntament amb obres de Literes, Telemann i Händel.

Llicència CC
image/svg+xml Artboard 45