Un passeig per El Giravolt de maig
Recordem amb aquesta breu exposició el que ha representat l’obra El giravolt de maig des de la seva estrena. La composició de l’obra s’originà en una etapa plenament noucentista, gràcies a la confluència de tres grans exponents d’aquest corrent: el músic Eduard Toldrà, el poeta Josep Carner i l’artista Xavier Nogués. L’obra, tot i que s’ha representat menys del que es mereix al llarg de les dècades, ha arribat fins avui als nostres escenaris amb tota la frescor i expectació amb què es va estrenar aquell octubre del 1928. A més, l’obra sempre ha estat referent indispensable de les programacions d’homenatges i efemèrides especials, tant entorn del compositor com d’aquells que la van interpretar. La recent programació d’El giravolt de maig aquest juny del 2021 al Palau i la celebració el passat 2020 del seu 125è aniversari de naixement ens animen a dedicar-li aquest espai.
Deia Carner sobre el text que havia creat: “He escrit el llibre del Giravolt de maig tot pensant en la futura música, cercant d’escoltar-la. Compromès per a l’aparició d’una nova rosa, jo he retallat els pètals i En Toldrà s’ha encarregat de l’aroma; per a fer un nou petit estel jo he dibuixat una mena d’asterisc i en Toldrà hi ha posat la llum. Això de tenir la culpa que el meu admirat amic hagi compost un doll deliciós de notes a l’ombra de Mozart i al solellet de la cançó popular, em fa tot altiu; i tan content, que trobo que aquests dies faig cara de nuvi”. «La Publicidad», 26 d'octubre de 1928.
Enregistrament audiovisual d'El giravolt de maig al Palau de la Música el 2012
1.La gènesi de l’obra
El giravolt de maig constitueix una de les obres més emblemàtiques, per no dir la que més, del compositor Eduard Toldrà, una obra que constitueix la culminació de l’estètica noucentista, com a fruit de la col·laboració entre Eduard Toldrà i Josep Carner, juntament amb la col·laboració de l’artista Xavier Nogués, que en realitzà els decorats i els figurins. L’estètica d’aquesta òpera feia al·lusió al que havia de ser l’òpera catalana i va esdevenir un punt d’inflexió per al revifament modernitzat d’un gènere que havia anat quedant enrere.
L’origen de la creació el trobem un 23 de gener de 1927 quan al Palau va tenir lloc un dels concerts del cicle Els Poetes i els Músics, dedicat a Josep Carner, unes sessions que eren organitzades per Manuel Clausells i Francesc Martí. Aquell dia, Carner, després d’haver escoltat algunes de les cançons de Toldrà, i durant l’intermedi, explicà a Toldrà, Clausells i Martí que havia pensat d'escriure una petita comèdia sobre un tema que li semblava molt apte per fer-ne una òpera còmica, i els va fer un ràpid esbós del projecte. Immediatament i amb entusiasme es comprometeren; Toldrà a musicar-la, i Clausells i Martí a muntar-ne la representació. I així comença la història d’una llarga col·laboració. Carner anà lliurant l’obra per entregues i Toldrà va anar treballant en la música. A més, segons el que s’explica al diari «La Nau» el 26 d’octubre de 1928, Carner l’anava escrivint pensant fins i tot en quins intèrprets l’estrenarien, com Emili Vendrell en el paper de Golferic, Mercè Plantada com a Rosaura i Concepció Callao com a Jovita.
El primer text de Carner va arribar a Toldrà a primers d’agost del 1927 a Cantallops, on passava els estius. Allà, envoltat de vinyes, el músic va treballar en la partitura. L’obra, en total, tardà vuit mesos a ser una realitat i dos mesos més per a la instrumentació, que seria per a orquestra de cambra. Amb un sol acte i deu escenes, està feta seguint el model de l’antiga comèdia italiana amb sis personatges. La història del llibret se situa al segle XVIII en un hostal de muntanya durant una nit del mes de maig. Els personatges de l'obra, exaltats per la primavera, somnien en allò que voldrien ser fins que la llum del nou dia els fa retornar a la seva realitat quotidiana. Entre els personatges tenim: l’hostalera Jovita, la ballarina Rosaura, un seminarista “amb posat de cavaller” que és en Golferic, un servent de l’hostal anomenat Marcó i dos lladres, com són en Perot de l’Armentera i en Corvetó, lladre de la colla del Perot.
- Giravolt 1.1
Esborrany d'El giravolt de maig. Eduard Toldrà. Abril de 1928. CEDOC
- expo 2.2
Portada de l'obra original El Giravolt de maig
Arxiu Família Gil
Manuscrit hològraf d'El giravolt de maig d'Eduard Toldrà
Arxiu Família Gil
- expo giravolt de maig 1.4
Programa del cicle Els concerts blaus. Els poetes i els músics moment en què coincidiren Toldrà, Carner, Martí i Clausells, i s'origina la idea de la composició de l'obra.
23 de gener de 1927. CEDOC
2. L’estrena al Palau de la Música Catalana
L’estrena d’El giravolt de maig tingué lloc al Palau el 27 d’octubre de 1928, amb els papers principals interpretats per Emili Vendrell, Mercè Plantada i Concepció Callao, i el mateix Toldrà dirigí l’orquestra. Pocs dies després, l’1 de novembre, hi hagué un nova representació. L’expectació per l’estrena va ser molt important i s’ha de dir que el 23 de setembre es feu una primera audició íntima de l’òpera davant un nombre reduït d’artistes a casa de Francesc Cambó; entre d’altres hi havia: Lluís Millet, Josep Carner, Amadeu Vives –a qui dedicà l’obra–, Rafael Patxot i Xavier Nogués. Per a aquella ocasió, l’obra fou cantada pels mateixos intèrprets de l’estrena.
La primera audició de l’obra tingué un gran impacte en la crítica, tal com s’observa en diversos diaris. Així, a «La Veu de Catalunya» aparegué una crítica signada per Frederic Lliurat el dilluns 29 d’octubre, que deia: “Toldrà ha palesat una vegada més que és un bon músic, o millor dit, que és un músic. La seva escriptura apareix fàcil, precisa i agradosa [...]. Eduard Toldrà salta, bruscament pel damunt de les inquietuds dels nostres dies i es situa en un ambient netament setcentista. I la llum apareix. Toldrà ha escrit, doncs, un música clara, variada, tothora francesa i sentida. La tendresa, la passió, la ironia, etc., tot hi és expressat”.
L’endemà el crític Baltasar Samper al diari «La Publicitat» (30 d’octubre) fa incís en la necessitat de dur a terme l’ideal noucentista de l’obra arbitrària, civil i assenyada, allunyada de qualsevol tipus d’expressionisme romàntic. Si bé Samper elogia l’obra de Toldrà, d’altra banda també en critica alguns aspectes perquè pequen d’un excés d’atansament microscòpic a cada vers de Carner, tot aportant excessiva feixuguesa a l’obra, amb un refinament massa sostingut. Destaquem també la crítica de Lluís Millet a la «Revista Musical Catalana», on deia: “Amb aquest Giravolt l’Eduard Toldrà, el músic de l’obra s’ha enfilat a l’altesa del poeta i ha saltat de cop i volta al nivell dels millors compositors de la nostra terra”.
En general, l’obra tingué una molt bona acollida de la crítica, tot i que hi hagué algunes opinions contràries. La pervivència de l’obra denota en general el seu èxit malgrat el pas del temps, fet que la converteix en tot un clàssic que s’ha anat recuperant al llarg dels anys fins avui dia.
- giravolt de maig 2.1
Programa de l'estrena d'El giravolt de maig amb Mercè Plantada, Concepció Callao i Emili Vendrell en els papers principals.
27 d'octubre de 1928. CEDOC
- expo giravolt 2.2
Esbós de representació d'El giravolt de maig per Joaquim Renart.
Quadern de dibuix de Joaquim Renart realitzat entre el 27 d'octubre de 1928 i el 24 de novembre de 1929.Font: Biblioteca de Catalunya
- expo giravolt 2.4
Anunci de l'estrena d'El giravolt de maig, amb la reproducció manuscrita de Josep Carner sobre la seva idea de l'obra i un fragment d'Eduard Toldrà.
La Publicidad. 26 d'octubre de 1928
Anunci a la revista D'ací d'allà de l'estrena de l'opera El giravolt de maig. Núm 30. Octubre de 1928
- expo giravolt 2.5
Crònica al diaria La veu de Catalunya sobre l'èxit d'El giravolt de maig. 2 de novembre de 1928
"A cada nova audició d'aquesta obra hom descobreix noves perfeccions i noves belleses i al costat de la labor insuperable i perfecta del poeta Carner hom reconeix la franca, lleial i segura inspiració del músic. La tasca reveladora del nostre Toldrà, que de cop i volta se situa en primer terme entre els nostres compositors lírics"
Programa de la nova representació d'El giravolt de maig l'1 de novembre de 1928 a Palau de la Música Catalana
CEDOC
3. Els figurins de Xavier Nogués i els personatges de l’obra
Xavier Nogués fou un artista molt destacat durant el Noucentisme, amb inquietuds molt diverses: va ser pintor, dibuixant, gravador, ceramista i ninotaire. A més, també va practicar el figurinisme, amb la confecció de dissenys de vestuari i decorats teatrals, un especialitat en què destacaren artistes com ara Francesc Soler i Rovirosa, Lluís Labartra i Adrià Gual, i és en aquest camp que Nogués pogué experimentar en els dissenys del decorat i del vestuari per a l'estrena de l'òpera El giravolt de maig. Els dissenys dels figurins de Nogués han estat el segell identificador de la imatge d’aquesta obra, que s’han reproduït molt sovint al llarg de les dècades, dins el propi anunci de la programació de l’obra, als programes i en revistes i cròniques de premsa.
Toldrà insisteix en la necessitat de definir cada personatge amb un caràcter que ha d’arribar amb facilitat al públic, amb diàlegs dinàmics marcats per ràpides figuracions sil·làbiques, amb un ritme i girs intervàlics subtils i elegants i així els descriu Lluís Millet al programa de l’1 de novembre de 1928: “una ballarina sobtada per un sentiment de misticisme; un seminarista que amb la bullida primaveral de les sangs es torna un foll enamorat; un capità de lladres, ferotgement vulgarot, que s’ajeu a la pau d’un hostal, i una hostalera que li revé l’antic amor de la joventut i el daler [sic] d’una vida aventurera. Tot aquest bellugament de caràcters oposats, tot aquest joc d’unes dèries passatgeres, que el poeta tracta amb un humor exquisit, el músic el plasma amb una encisera naturalitat prenent-ne l’esperit, la gràcia i els accents més característics”.
- giravolt 3.3
Golferic, jove seminarista que es fa passar per galan per tal de conquerir a Rosaura.
Figurí de Xavier Nogués
Arxiu Maria Capdevila
- expo toldrà 3.2
Rosaura, bella dama que amaga la seva professió de ballarina i que desitja recollir-se en un monestir per aillar-se del món.
Figurí de Xavier Nogués
Arxiu Maria Capdevila
- expo giravott 3.1
Perot de l'Armentera: Bandoler cansat del seu ofici arriscat, sospira per la vida acomodada de l’Hostal
Figurí de Xavier NoguésArxiu Maria Capdevila
- giravolt 3.4
Jovita, hostalera que anhela la vida de risc i aventura dels bandolers
Figurí de Xarvier Nogués
Arxiu Maria Capdevila
- giravolt 3.5
Corvetó. Bandoler al servei de Perot de l’Armentera
Figurí de Xavier Nogués
Arxiu Maria Capdevila
- giravolt 3.6
Marcó. Mosso d’hostal que somia en ser soldat
Figurí de Xavier Nogués
Arxiu Maria Capdevila
4. Representacions posteriors
Fem tot seguit un breu recorregut per algunes de les principals interpretacions al llarg dels anys, especialment al Palau de la Música Catalana. Si bé l’obra s’estrenà el 27 d’octubre de 1928 al Palau, pocs dies després, l’1 de novembre, se’n va fer una nova representació. Arran de l’èxit assolit, se’n celebraren dues audicions més al Teatre Novetats una setmana més tard.
L’obra haurà d’esperar trenta anys per ser novament representada, al mateix Palau; fou amb motiu de la celebració del cinquantenari de la Sala de Concerts, els dies 5 i 14 de desembre de 1958, una interpretació que es feu en homenatge dels autors, artistes i intèrprets d’aquella estrena: Francesc Martí i Manuel Clausells, amb les intèrprets M. Rosa Barbany, Anna Ricci, Gaietà Renom, Manuel Ausensi, Bartomeu Bardagí i Joan Josep Escoto, sota la direcció del mateix compositor.
Una altra interpretació al Palau s’esdevé el 19 d’octubre de 1964. Un concert que tingué lloc dins un cicle de set concerts dedicats a Eduard Toldrà l’octubre i novembre d’aquell any, juntament amb una exposició dedicada al compositor. Cal destacar també que el 29 d’abril de 1953 El giravolt arribà a Madrid, al Teatro Español. Posteriorment són rellevants noves interpretacions de l’òpera i el protagonisme d’Antoni Ros Marbà com a director que l’ha dirigida en nombroses ocasions al Palau els darrers cinquanta anys: 31 de maig de 1968 amb l’Orquestra Ciutat de Barcelona, les representacions del 13 i el 14 de maig de 1972 en un homenatge a Toldrà en el desè aniversari de la seva mort, amb les veus de Montserrat Alavedra, Anna Ricci i Josep Carreras, i una nova interpretació els mateixos 13 i 14 de novembre, però del 1982 .
Altres directors que també han dirigit l’obra al Palau són Franz-Paul Decker el 12 d’abril de 1995, amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, concert en commemoració del cinquantenari de l’orquestra, i Alfons Reverté el 27 d’abril de 2008, amb l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida. Novament és Ros Marbà qui l’11 de juny de 2012 torna a dirigir una de les últimes interpretacions que se n’han fet, en l’avinentesa del cinquantenari de la mort de Toldrà.
Per últim, cal destacar també les interpretacions que se n’han ofert al Liceu, on arribà per primera vegada el mes de maig del 1938, i posteriorment, durant la postguerra, el gener de 1948, així com el desembre del 1963 i el gener del 1978, la qual cosa és indicativa del respecte que ha merescut l’obra en la nostra història musical.
Representació d'El giravolt de maig al Palau de la Música Catalana. El tenor Gaietà Renom al centre de la imatge interpretava el paper de Golferic. 1958
Fot. Josep Postius
El giravolt de maig en una nova interpretació l'any 1958, amb motiu del 50è aniversari del Palau de la Música Catalana. Per aquella ocasió dels papers prinipals foren per Maria Rosa Barbany, Anna Rici, i Gietà Renom.
5 de desembre de 1958
CEDOCRepresentació d'El giravolt de maig al Palau de la Música Catalana
un 19 d'octubre de 1964 amb Antoni Ros Marbà aixecant la partitura. Un concert que tingué lloc dins un cicle de set concerts dedicats a Eduard Toldrà l’octubre i novembre d’aquell any.CEDOC
Crítica a premsa sobre la nova representació d'El Giravolt de maig el 1958: El Giravolt de Maig és avui en moments d'inquietud, d'incertesa, de nerviosimo i de dubtes, un preciós sedant que ens purifica i ens condueix a una amable regió de placidesa. Josep Carner i Eduard Toldrà van aconseguir una opera exquisida, lògica de pretensions en l'estil cambrístic, pensada i sentida amb una elevació lírica i una fantasia emocionants. "El Mundo deportivo".
7 de desembre de 1958
CEDOCPrimera audició d'El giravolt de maig al Gran Teatre del Liceu amb Conxita Panadès, Concepció Callao i Emili Vendrell.
12 de maig de 1938
Arxiu de la Societat del Gran Teatre del Liceu
Representació d'El giravolt de maig al Gran Teatre del Liceu l'any 1962
Fot. Antoni Ras-RigauArxiu de la Fundació del Gran Teatre del Liceu