Lluís i Gerard Claret. 50 anys de carrera artística
Dates: Juny-Octubre 2019
Ubicació: Foyer del Palau de la Música Catalana
Comissariat: Mònica Pagès
Coordinació i supervisió: Marta Grassot
Parlar dels germans Claret és parlar d’un referent imprescindible de la música clàssica a Catalunya. Dos personalitats que han estat clau per a enllaçar l’emprempta musical que van deixar els grans mestres del nostre país amb les generacions de músics del segle XXI, que han pogut trobar amb ells el nexe entre la tradició i la modernitat.
El 1968 marca el moment del debut dels germans Lluís i Gerard Claret, quan van tocar per primera vegada al Palau de la Música Catalana com a membres de l’Orquestra Ciutat de Barcelona.Llavors només tenien 17 anys.
Havien arribat d’Andorra feia pocs anys, fills de l’empresari i polític a l’exili Andreu Claret i Casadessús i de Maria Serra, i després que Pau Casals –que va ser padrí d’en Lluís– els sentís i els pronostiqués un futur pròsper en la música.
La seva formació amb Enric Casals i amb Joan Massià va consolidar el seu talent fins a la seva aparició pública la temporada 1968-69 de la mà d’Antoni Ros Marbà, quan va ser nomenat director de l’Orquestra de Barcelona. A partir d’aquell moment, els germans Claret van iniciar una carrera artística que els ha arrelat fortament a la vida musical catalana i que ha projectat el seu nom a l’estranger.
En aquests cinquanta anys d’activitat concertística ininterrompuda, hi podem trobar moments capdals com el Premi Mstislav Rostropovitx que va guanyar Lluís Claret el 1977; la creació del Trio de Barcelona amb el pianista Albert Attenelle, que va marcar els anys vuitanta; la fundació de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, ara fa 25 anys, de la que Gerard és concertino i director; així com una prolífica activitat pedagògica que han realitzat tots dos germans en els principals centres d’ensenyament musical de Catalunya (Conservatori del Liceu, ESMUC, Escola de Música de Barcelona, Escola de Música de Sant Cugat) i també a Andorra, a França i als Estats Units.
La trajectòria de Lluís i Gerard Claret ha estat reconeguda, entre altres distincions, amb la Creu de Sant Jordi que atorga la Generalitat de Catalunya.
Pau Casals, el padrí
El naixement de Lluís i Gerard Claret està marcat per l’amistat que el seu pare, Andreu Claret, va tenir amb Pau Casals quan aquest es va exiliar al poble de Prada de Conflent, al Pirineu francès. Claret va voler segellar la seva admiració i afecte per Casals demanant-li que fos el padrí d’un dels bessons que naixerien a Andorra el 10 de març de 1951. D’aquesta manera Pau Casals seria el padrí de Lluís Claret, que pel seu influx esdevindria violoncel·lista. Mentre que Gerard Claret, com un reflex entre germans, triaria el violí, l’instrument d’Enric Casals.
Aquest padrinatge va determinar d’una manera molt directa la vocació musical dels germans Claret. Els assajos i els concerts del Festival de Prada que van poder viure a la seva infantesa, així com el contacte amb els germans Casals en els seus primers passos en la música van conferir-los l’aura d’aquest cognom, que sempre més ha estat vinculat a la seva vida personal i artística.
- expo claret 1.1
Lluís al violoncel i Gerard Claret al violí en una de les ocasions que van tocar per a Pau Casals a Molig a la Catalunya del Nord. El gran mestre del violoncel va ser amic del pare dels Claret, el qual li va demanar de ser padrí de Lluís.
Autor desconegut.
Arxiu Claret
- expo claret 1.2
Lluís i Gerard Claret amb el violoncel·lista suís que va ser deixeble de Pau Casals, Rudolph von Tobel.
Autor: Fèlix Peigca.1960
Arxiu Claret
- expo claret 1.7
Els germans Claret en un dels primers concerts que van oferir a Andorra acompanyats del seu mestre Isidre Marvà.
Autor desconegut
ca. 1960Arxiu Claret
- expo claret 1.3
Els germans Claret, cap al principi dels anys seixanta, van començar a tocar junts en concerts privats com el d’aquesta fotografia.
Autor: Brangulí
Arxiu Claret
- expo claret 1.5
Llibre que recull la correspondència entre Pau Casals i Andreu Claret, pare de Lluís i Gerard.
Edició a càrrec d’Anna Mora i Anna Dalmau.
- expo claret 1.6
Article de Lluís Permanyer sobre els germans Claret publicat a «La Vanguardia» el 29 de novembre de 1983.
Arxiu Claret
- expo claret 1.4
Programa del Festival de Prada amb autògraf de Pau Casals i de Marta Casals.
1964
Arxiu Claret
- expo claret 1.8
Programa de mà del concert en homenatge al tenor Emili Vendrell que va tenir lloc a Andorra amb la participació del pianista Isidre Marvà, el primer mestre de música que van tenir els germans Claret.
Arxiu Claret
Els mestres
La família Claret es va establir a Barcelona el 1964 i Lluís i Gerard, llavors a l’adolescència, van poder seguir la seva formació musical amb altres grans personalitats del moment, com els violinistes Joan Massià i Gonçal Comellas, en el cas del Gerard; i dels violoncel·listes Sants Sagrera i Josep Trotta, en el cas del Lluís.
Després de graduar-se al Conservatori del Liceu, en Gerard va poder ampliar els estudis al Conservatori de Brussel·les amb Agustín León Ara, i en Lluís va esdevenir deixeble de Radu Aldulescu a Itàlia i al Conservatoire Européen de París. A més, tots dos van compartir una forta influència del pianista György Sebök, en les classes magistrals que va impartir als Estats Units i a Europa.
El mestratge d’Enric Casals seguiria sent fonamental al llarg d’aquests anys, especialment en el cas de Lluís Claret, que va debutar el 1972 com a solista amb el seu Concert per a violoncel i orquestra, obra que interpretaria moltes vegades al llarg de la seva vida.
"Sempre he admirat el seu esperit d’adaptació a totes les tendències musicals i n’he apreciat la gran musicalitat acompanyada d’una tècnica impecable"
Joan Guinjoan
- expo claret 2.1
Lluís i Gerard Claret de petits amb el director d’orquestra Joan Pich Santasusana, el mestre Isidre Marvà i el seu pare Andreu Claret, quan van venir a Barcelona.
Foto Alguer SuarArxiu Claret
- expo claret 2.3
Josep Trotta va ser un dels violoncel·listes més destacats de Catalunya, mestre també de Lluís Claret.
Autor desconegut
ca. 1950CEDOC
- explo claret 2.5
Enric Casals, germà de Pau Casals i mestre cabdal en la formació musical dels germans Claret, especialment per a en Lluís.
Autor desconegut
ca. 1955CEDOC
- explo claret 2.6
Joan Massià va ser un dels grans violinistes amb qui es va formar Gerard Claret.
Autor desconegut.
ca. 1940CEDOC
- expo claret 2.2
Carta de Radu Aldulescu a Lluís Claret.
19 de maig de 1970
Arxiu Claret
- expo claret 2.4
Manuscrit de la Suite per a violoncel sol d’Enric Casals.
Arxiu Claret
- expo claret 2.7
Diploma de Lluís Claret per haver fet el curs de violoncel a l’aula de Radu Aldulescu al Conservatori de París el 1973
Arxiu Claret
- expo claret 2.8
Els germans Claret en una audició al Conservatori Superior de Música del Liceu, on van seguir la seva formació musical a Barcelona.
Autor: Domènech
ca. 1967Arxiu Claret
L'Orquestra Ciutat de Barcelona, el debut
L’inici de la carrera de Lluís i Gerard Claret es va esdevenir el 1968, quan tots dos van tenir l’oportunitat de poder formar part de l’Orquestra Ciutat de Barcelona, que llavors arrencava una nova etapa amb el debut del mestre Antoni Ros Marbà com a director titular. Els germans Claret es van donar a conèixer en aquell moment amb el Quartet Ciutat de Barcelona, que van formar amb el violista Mateu Valero i Gonçal Comellas, llavors també concertino de l’OCB.
L’orquestra seria un gran impuls per a la seva carrera musical, amb la qual debutarien com a solistes el 1976 amb el Doble concert per a violí i violoncel i orquestra de Johannes Brahms. A partir d’aquell moment, la seva vinculació artística amb l’orquestra de la Ciutat Comtal, que posteriorment esdevindrà Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, serà una constant al llarg d’aquests cinquanta anys.
"Gerard i Lluís Claret són músics que han creat escola més enllà de les nostres fronteres."
Antoni Ros Marbà
- expo claret 3.1
Els germans Claret als anys que van formar el Quartet de Barcelona i van ser membres de l’Orquestra Ciutat de Barcelona, el 1968.
Autor desconegutArxiu Claret
- expo Claret 3.2
Imatge del Concert per a violí i orquestra de Jan Sibelius que Gerard Claret va interpretar amb l’OCB i Antoni Ros Marbà al Palau de la Música Catalana.
Autor: Pau Barceló
1975Arxiu Claret
- expo claret 3.7
Presentació del Quartet de Barcelona que els germans Claret van formar amb el violinista Gonçal Comellas, llavors concertino de l’Orquestra Ciutat de Barcelona, i el viola Mateu Valero el 1967.
Autor desconegut
Arxiu Claret
- expo claret 3.4
Crítica de Xavier Montsalvatge de la interpretació del Doble concert per a violoncel, violí i orquestra de Johannes Brahms que els germans Claret van interpretar amb l’OCB i Antoni Rosa Marbà al Vendrell amb motiu del centenari del naixement de Pau Casals.
1976 - expo claret 3.5
Programa de mà del Quartet de Barcelona amb el guitarrista Narciso Yepes, amb qui també van actuar a Palma per a la inauguració de l’Auditòrium.
1968 - expo claret 3.6
Programa de mà del primer concert de la temporada 1968-69 de l’Orquestra Ciutat de Barcelona amb la qual van iniciar la carrera professional els germans Claret.
CEDOC
- expo claret 3.8
Els germans Claret com a membres de l’Orquestra Ciutat de Barcelona en un concert dirigit per Maurice Gendron a l’església del Vendrell la temporada 1968-69.
Autor desconegut
Arxiu Claret
- explo claret 3.3
Lluís Claret amb el director d’orquestra, llavors director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Luis Antonio García Navarro, la pianista Alícia de Larrocha i la soprano Victoria de los Ángeles amb el compositor Xavier Montsalvatge, en el concert d’homenatge a aquest autor amb motiu del seu 80è aniversari, el 1992, que va quedar enregistrat en un CD per al segell EMI.
Autor: Pau Barceló
Arxiu Claret
El llançament internacional
Els anys setanta van suposar la descoberta internacional del talent musical de Lluís i Gerard Claret. Després de compartir l’experiència iniciàtica dalt dels escenaris a Barcelona i de començar a col·laborar amb projectes com el conjunt instrumental Diabolus in Musica, que va fundar i dirigir el compositor Joan Guinjoan, els dos germans Claret van agafar camins paral·lels i es van donar a conèixer a l’estranger a través de concursos de gran prestigi. En Gerard, que ja havia estat distingit amb la Medalla del Concurs Maria Canals, va obtenir el premi del Concurs Tenuto de la Ràdio i Televisió Belgues; i en Lluís, que també va ser premi del Concurs Pau Casals a Barcelona i del Concurs Gaspar Cassadó a Florència, va guanyar el Concurs Internacional de Violoncel Mstislav Rostropóvitx el 1977.
Que dos músics del nostre país destaquin al panorama concertístic internacional sempre ha estat un fet extraordinari i, per aquest motiu, els germans Claret van esdevenir de seguida un referent tant a l’estranger com dins de Catalunya.
"El tribut del meu reconeixement i admiració per llurs assoliments musicals. El meu viu desig que amb plenes facultats físiques i anímiques i amb goig puguin continuar llur vida artística i pedagògica."
Salvador Mas
- expo claret 4.1
Gerard Claret, violinista durant els anys setanta, quan van fer el salt internacional.
Autor desconegutArxiu Claret
- expo claret 4.2
Lluís Claret, violoncel·lista durant
els anys setanta, quan van fer el salt internacional.
Autor desconegut
Arxiu Claret - expo claret 4.3
Gerard Claret va fundar el Quartet Numen a Cambrils, amb el qual es va vincular amb la creació de l’Escola de Música de Vila-seca cap als anys setanta.
Autor desconegut
Arxiu Claret
- expo claret 4.4
Programa de mà del concert en què va participar Lluís Claret amb Gonçal Comellas, José Luis Lopategui i Rosa Sabater a Barcelona.
22 d’octubre de 1974
Arxiu Claret
- expo claret 4.5
Programa de mà del Concert per a violí i orquestra d’Alban Berg interpretat per Gerard Claret.
10 de desembre de 1981
Arxiu Claret
- expo claret 4.6
Gerard Claret que va guanyar el Concurs Internacional de Violí Tenuto de la Ràdio i Televisió Belga amb el Concert per a violí i orquestra núm. 2 de Bela Bartók el 1974.
Autor desconegut
Arxiu Claret
- expo claret 4.7
Reproducció del diploma del Concurs Internacional “Rostropovitch” de violoncel per a la música contemporània que Lluís Claret va
guanyar el 1977,amb la signatura del mateix violoncel·lista rus i els noms dels membres del jurat, entre els quals hi havia Jannis Xenakis, Witold Lutoslawski, Luciano Berio i Henri Dutilleux.Arxiu Claret
- expo claret 4.8
Imatge d’un concert al Palau de la Música Catalana del grup Diabolus in Musica fundat i dirigit pel compositor i pianista Joan Guinjoan, del qual van formar part Lluís i Gerard Claret en diverses ocasions.
21 de febrer de 1972Autor: Bosch
Arxiu Claret
El Trio de Barcelona
Al llarg d’aquests cinquanta anys Lluís i Gerard Claret sempre han conreat la seva activitat artística junts i per separat, dins i fora de Catalunya. Entre el 1981 i el 1994, un dels projectes més importants que compartiren fou la creació del Trio de Barcelona amb el pianista català Albert Attenelle. Es van presentar al Palau de la Música Catalana amb la integral dels Trios de Ludwig van Beethoven, del qual també van interpretar i gravar el Triple concert. A més, tots tres crearien l’Escola de Música de Barcelona.
La seva intensa activitat concertística en aquells anys es va plasmar en diversos enregistraments, primer en vinil i en els primers discos compactes, amb obres de Ravel, Xostakóvitx, Dvořák i Mendelssohn. L’empremta del Trio de Barcelona a la vida musical del nostre país ja és llegendària i va marcar tota una generació d’intèrprets i de melòmans.
"Han estat moltes les vivències intenses propiciades per la nostra unió musical, però també per la unió fraternal que es reflectia en les nostres interpretacions."
Albert Attenelle
- explo claret 5.7
El Trio de Barcelona en una foto d’estudi
Autor: Pep Pujol. 1986Arxiu Claret
- expo claret 5.1
El Trio de Barcelona, format per Gerard i Lluís Claret i el pianista Albert Attenelle.
Autor desconegutArxiu Claret
- explo claret 5.4
El Trio de Barcelona va debutar al Palau de la Música Catalana el 1981 amb la integral dels trios per a corda i piano de Ludwig van Beethoven.
Autor: Pau Barceló
Arxiu Claret
- expo claret 5.6
Crítica dels Trios per a corda i piano de Johannes Brahms que el Trio de Barcelona va interpretar al cicle organitzat per “la Caixa” el 1989.
- expo claret 4.8
LP de les Suites núm. 1 i núm. 3 per a violoncel sol de Johann Sebastian Bach en una gravació realitzada per Lluís Claret el 14 de setembre de 1982 per a RCA Records.
Arxiu Claret
- expo claret 5.5
Imatge del concert amb motiu de la celebració del desè aniversari de la creació de l’Escola de Música de Barcelona, fundada pels germans Claret i el pianista Albert Attenelle.
Autor: Gerard Poch
25 de maig de 1997
CEDOC
- expo claret 5.2
Lluís Claret ha mantingut una activitat pedagògica paral·lela a la concertística. El mateix any que els germans Claret van crear el Trio de Barcelona, van fundar l’Escola de Música de Barcelona juntament amb Albert Attenelle, que actualment encara continua al capdavat d’aquesta escola de música situada a l’Eixample.
Autor: Jordi Fonolleda
Arxiu Claret
- expo claret 5.3
Gerard Claret ha mantingut una activitat pedagògica paral·lela a la concertística. El mateix any que els germans Claret van crear el Trio de Barcelona, van fundar l’Escola de Música de Barcelona juntament amb Albert Attenelle, que actualment encara continua al capdavant d’aquesta escola de música situada a l’Eixample.
Autor: Jordi Fonolleda
Arxiu Claret
- expo claret 5.8
LP del Trio de Barcelona per al segell Harmonia Mundi (1987) amb la gravació del Trio en La menor de Maurice Ravel i el Trio en Mi menor, op. 67 de Dmitri Xostakóvitx.
Arxiu Claret
L'Orquestra Nacional Clàssica D'Andorra
El 1993 Gerard Claret va iniciar un projecte cabdal en la seva carrera artística: la fundació de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, l’ONCA, de la qual és el concertino i director i que compta amb el suport del Govern d’Andorra i de la Fundació Crèdit Andorrà.
L’ONCA ha mantingut des de l’inici un fort vincle amb el Palau de la Música Catalana, on fa quinze anys que manté un cicle de concerts propi, al qual convida gran nombre de músics del país i de l’estranger. Evidentment, Lluís Claret sempre tingut una estreta relació amb aquesta orquestra de corda, que ha viscut moments històrics, com el que va compartir amb Sir Yehudi Menuhin. D’altra banda, l’ONCA ha promogut la creació d’obres, com la que va fer el compositor Jordi Cervelló, Gemini, que va dedicar als germans Claret.
"Van ser dels primers a marxar a fora i a tornar-ne per pujar el nivell musical del nostre país. Són dues personalitats molt serioses, sempre correctíssimes, sempre atents."
Salvador Brotons
- expo claret 6.1
Els germans Lluís i Gerard Claret van celebrar 25 anys de la seva carrera. El sentit de l’humor sempre ha format part de la seva complicitat musical.
Foto Arduino VannucchiArxiu Claret
- expo claret 6.2
Sir Yehudi Menuhin, una de les eminències musicals del segle XX, va protagonitzar un concert històric de l’ONCA, amb Gerard Claret com a concertino, dirigint el concert que va tenir lloc el 8 d'octubre del 1996, en motiu del seu 80è aniversari, a l’Auditori d’Andorra i dins del Festival d’Ordino.
Autor desconegut
Arxiu Claret
- expo claret 6.3
Carta del violinista Yehudi Menuhin a Gerard Claret en agraïment pel concert que va oferir amb l’ONCA a Andorra el 1996.
Arxiu Claret
- expo claret 6.4
Yehudi Menuhin i Gerard Claret en el concert que va oferir amb l’ONCA a Andorra el 1996.
Arxiu Claret
- expo claret 6.5
Programa de mà de l’estrena de l’obra Concertino de Jordi Cervelló, dedicada a Gerard Claret
30 d’abril de 1995
CEDOC
- expo claret 6.6
L’ONCA al Palau de la Música Catalana i en col·laboració amb Lluís Claret.
Autor: Gerard Poch
CEDOC
- expo claret 6.7
Programa de mà del concert que va protagonitzar l’ONCA amb la col·laboració de la gran soprano Victoria de los Ángeles el 21 de gener de 1997 dins de la temporada Euroconcert al Palau de la Música Catalana.
CEDOC
- expo claret 6.8
CD de l’ONCA dedicat a compositors catalans (Nimbus Records.1996).
Arxiu Claret
- expo Claret 6.9
Programa de mà del Concert de Primavera de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana.
11 de juny de 2001
CEDOC
Celebrant 50 anys de música
Lluís i Gerard Claret han volgut celebrar el 50è aniversari de l’inici de la seva carrera amb diversos concerts, entre els quals cal destacar l’estrena del Doble concert per a violí, violoncel i orquestra, op. 144, “L’andorrà” de Salvador Brotons, obra encàrrec de la Fundació ONCA amb motiu del vint-i-cinquè aniversari, i el revival del Trio de Barcelona, que ha actuat aquesta temporada al Petit Palau.
Els anys no han minvat la seva activitat musical. Lluís Claret acaba de publicar la integral de Sonates de Luwig van Beethoven al Japó i és l’actual cap del Departament de Violoncel i Música de Cambra del New England Conservatori, als Estats Units. Gerard Claret es manté al capdavant de l’ONCA i de molts projectes pedagògics diversos, com l’Acadèmia de Quartets de Vic, i darrerament està impulsant des de Sant Cugat del Vallès l’Orquestra Diletant de Catalunya.
Moltes de les figures del món musical català han volgut felicitar-los per haver estat uns referents a casa nostra i a l’estranger i per mantenir-se durant tants anys amb la mateixa vitalitat artística. Moltes felicitats!
"Desitjo el millor als dos germans Claret per aquests cinquanta anys d’una tasca fonamental a la vida instrumental de la nostra Catalunya."
Jordi Cervelló
- expo claret 7.1
Gerard i Lluís Claret fotografiats recentment a la Sala Lluís Millet del Palau de la Música Catalana en motiu de la celebració del cinquantè aniversari artístic.
Foto Eva Guillamet, 2018.CEDOC
- expo Claret 7.3
El Doble concert per a violí, violoncel i orquestra de Johannes Brahms ha estat una obra que Lluís i Gerard Claret han interpretat en diverses ocasions al llarg d’aquests cinquanta anys de carrera artística.
Autor: Marzio ContiArxiu ONCA
- expo claret 7.2
Concert al Petit Palau que va oferir el Trio de Barcelona el novembre del 2018
Autor: Antoni BofillCEDOC
- expo claret 7.4
Programa de mà i imatge del retorn del Trio de Barcelona al Petit Palau.
22 de novembre de 2018
CEDOC
- expo claret 7.5
CD de Lluís i Gerard Claret amb Pedro Piquero al piano dedicat a l’obra d’Arvo Pärt, Nîbius (2016)
Arxiu Claret
- ARxiu Claret 7.6
Partitura manuscrita de l'obra Aniversari de Joan Guinjoan dedicada a LLuís i Gerard Claret per als vint-i-cinc anys de la seva carrera.
21 de setembre de 1993
Arxiu Claret
- ARxiu claret 7.7
Partitura del Doble concert, “l’Andorrà” de Salvador Brotons que els germans Claret van estrenar a Andorra i van tocar en altres ocasions amb l’ONCA i la direcció del mateix Brotons durant el 2018.
Arxiu Claret
- expo claret 7.8
Crítica i felicitació de Jaume Radigales publicada a «La Vanguardia» amb motiu del Doble concert per a violí, violoncel i orquestra de Johannes Brahms que els germans Claret van interpretar amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, amb el qual celebraven quaranta anys de vida artística.
23 de setembre de 2008