El Palau, Europa i "La Porta de l'Infern"

Exposició Domènech i Montaner

Dates: març - juliol 2023
Ubicació: Foyer del Palau de la Música Catalana
Comissari: LLuís Domènech i Girbau
Documentació: Marta Grassot Radresa

Llicència CC - BY NC ND

Lluís Domènech i Montaner, en rebre l’encàrrec professional de projectar el Palau de la Música, va intentar obtenir la informació necessària perquè el futur edifici acomplís la seva funció principal: escoltar música. Semblantment com havia fet amb el projecte de l’Hospital de Sant Pau, és a dir, consultant més d’un centenar d’hospitals construïts feia poc, amb el Palau, encara que no tenia gaire temps, atesa la pressa de l’Orfeó a gaudir d’una seu nova, va entrar en contacte amb els darrers auditoris construïts a Europa. En la seva tria va deixar de banda el model del Victoria Hall, recent estrenat a Ginebra, que li proposava el president Joaquim Cabot en una amable postal, i va concentrar els esforços en tres sales: el Musikverein de Viena, la Gewandhaus de Leipzig i el Concertgebow d’Amsterdam, les tres producte de la promoció de la societat civil i de característiques físiques semblants. La Gewandhaus va desaparèixer bombardejada durant la Segona Guerra Mundial, però les altres dues també gaudien de la fama de tenir la millor acústica del món i per aquesta raó les va triar Domènech i Montaner com a models.

Aquesta exposició compara les característiques d’aquestes sales amb el Palau per mostrar la vàlua tècnica de Domènech i la pervivència del Palau de la Música Catalana.

Palau de la Música
Musikverein litografia
Obligacions Palau
Interior Palau
rebut Pau Gargallo
Pla general laterals Palau
Boca escenari dibuix
image/svg+xml Artboard 45